mandag 27. september 2010

Landsbylivet er et interessant liv – uten strøm og innlagt vann….

DSCF1549

Damen i grønt er min venninne og gode hjelper Jeanette. Jenta hennes Tina, er snart 14 måneder.

DSCF1562

Det er moro å bli tatt bilde av!

DSCF1570

Ja – jeg måtte jo bli tatt bilde av jeg også. Det er ikke ofte en få holde en slik en liten en. Den lille jente babyen – bare 1 uke gammel… veldig søt og som spedbarn pleier, slet hun med å få åpnet øynene for å se hva som skjedde… Når jentebabyene er vel en uke, barberer de håret og gir barnet navn. Hull i ørene får de også i løpet av den første leveuken. Denne jenta hadde to trådstubber i øreflippene, som viste at hun nylig hadde fått hullene.

DSCF1568

Fine rosa klær – en liten prinsesse!

DSCF1588 DSCF1575 DSCF1608

Ungene løp rundt meg mens de sang, danset, pratet og lo. Det er veldig stas med fotoapparat. Bildet i midten, er tatt mens vi spiste. Vi satt mange rundt samme fat. De fleste spiste med hendene, men noen av oss brukte skje.

DSCF1601 DSCF1602 DSCF1605 DSCF1606 DSCF1607

Mange av barna hadde sår og hudsykdommer, både på grunn av en slags vortevirus og som følge av sopp. Det var også noen som bar tydelige symptomer på feilernæring. Jeg snakket med Jeanette om dette, og hun kunne bekrefte at noen av barna bare fikk baguetter (sånne luftige, lyse, franske) å spise. Uten proteiner, er det mange barn som får en typisk gulfarge i håret. De kan også få voksende mager, men ikke alltid.

Jeg prøvde å forklare noen kvinner hvor viktig det er med variert kosthold, men det trengs nok veiledning over lenger tid. Det er likevel i slike situasjoner, jeg merker at jeg virkelig har noe å gjøre her. Så jeg må begynne å lære lokalspråket så snart hjernen er klar.