mandag 16. februar 2015

Wow - skal si det tok tid å komme seg til Senegal

I skrivende stunder sitter jeg under et tre utenfor huset mitt. Internettdekningen inne, har gått i stykker pga brudd på en liten ledning. Jeg har ikke internett på kontoret i kirka og derfor sitter jeg utenfor, der jeg nyter godt av Keur Yaakaars trådløse nettverk.

Nå har undertegnede endelig satt føttene på senegalesisk grunn igjen. Etter mye om og men, ordnet det seg med visum og billett. Det var veldig mye fram og tilbake, mange bestillinger som gikk i vasken og dager som kom og gikk uten resultater. Vi pleier ofte å si at Guds tid er den beste, men når vi har lagt våre planer om tider og steder og dette ikke går i orden, er det lett å begynne å trippe smånervøst og utålmodig.

Da jeg reiste fra Senegal i fjor, dro jeg med buss til Ghana, hvor jeg tilbrakte litt over en måned. Jeg hadde noen opplevelser før jeg dro, som gjorde meg litt følelsesmessig urolig, så det var godt å roe seg ned litt før jeg dro til Norge. Jeg gikk ut i permisjon fra 1. juli 2014 og dro på Bibelfokus uten å delta i barnearbeidet. Det var litt rart, samtidig som det var godt å bare kunne sitte og slappe av også. Jeg koste meg godt.

Da jeg kom hjem, begynte jeg å jobbe nattevakter på Ternevig Sykehjem. Det var helt topp å treffe tidligere kollegaer igjen og vi fant tonen ganske fort. Jeg tok også noen dag- og kveldsvakter på Søgneheimen. Det ble ganske mye jobbing og lite tid til besøk og reising rundt om i Norge. Reisingen begrenset seg også av økonomiske grunner.

Da jeg reiste fra Ghana, var det billigere å kjøpe tur-retur-billett enn å kjøpe enveis. Derfor dro jeg tilbake til Ghana før jul og kunne feire jul samme med min ghanesiske familie. Det er ikke som jul i Norge, men jeg trives godt med begge måtene å feire jul på. Jeg håper en dag at jeg kan feire jul med alle på en gang - både min familie i Norge og min familie i Ghana :).

Det ble noe styr med å få tak i billetter og dere som mottar nyhetsbrev, har fått alt i detaljer. Men nå er jeg hvertfall på plass og i gang med arbeidet. Jeg landet på onsdag og vi handlet inn bruktklær til juleprosjektet og kom hjem midt på natta. Dette skal distribueres snarest, så vi må finne en dag vi kan fordele alt på. I år blir det enda bedre enn i fjor!! Jeg ser fram til å være her noen måneder, både spent og med fryd over det vi kal få se av Herrens verk. Håper vi kan oppmuntre og hjelpe mange!
 
Så må vi be om visdom og kraft, samt midler og tjenestevillige mennesker i misjonen, så vi kan fortsette dette viktige arbeidet blant senegaleserne.
 
Guds velsignelse over vårt liv og virke for Ham!